klant bouwheer wil de factuur niet betalen

De klant bouwheer wil de factuur niet betalen; wat moet je doen en wat niet?

De werken zitten erop en alles is volgens de regels van de kunst uitgevoerd. De bouwheer weigert echter om de factuur voor de werken te betalen of deze negeert de vraag om dat te doen.

De wanbetaling van bouwheer klanten is een fenomeen waar veel aannemers mee te maken krijgen. Er zijn voor jou echter enkele juridische mogelijkheden om ervoor te zorgen dat deze onbetaalde factuur snel en voordelig toch wordt betaald. Wij lichten hier de stappen toe, die je kunt nemen om de bouwheer toch nog de factuur te laten betalen.

Stap 1: stuur een betalingsherinnering

Als de vervaldatum van de factuur is verstreken dan kun je de bouwheer een betalingsherinnering sturen. Dit kan je best je best schriftelijk doen via een e-mail of een brief met een ontvangstbevestiging doen. Het is aan te raden om deze betalingsherinnering beleefd te houden.

In veel gevallen gaat het niet-betalen van een factuur om een vergetelheid. Naast de schriftelijke vraag tot betaling helpt het ook als je de bouwheer belt en op de openstaande factuur wijst.

Stap 2: stuur een ingebrekestelling

Een ingebrekestelling is een formele betalingsherinnering. Je geeft de bouwheer een laatste betalingsherinnering en je koppelt daaraan ook een uiterste betaaldatum (bv. 5 werkdagen).

Deze ingebrekestelling moet omwille van bewijsredenen ook schriftelijk gebeuren. Daarnaast is het ook een goed idee om in de ingebrekestelling te vermelden dat als de bouwheer niet binnen de vooropgestelde termijn tot betaling overgaat, je een advocaat onder de arm neemt.

Heb je in de (aanvaarde) algemene voorwaarden van de factuur aanmaningskosten opgenomen? Dan kun je deze nu ook aan de bouwheer doorrekenen. Het is doorgaans ook mogelijk om na het versturen van de ingebrekestelling en in afwachting van de betaling, de werken die nog moeten worden uitgevoerd stop te zetten.

Stap 3: schakel een gespecialiseerde advocaat in

Weigert de bouwheer uitdrukkelijk de factuur te betalen of blijft de ingebrekestelling zonder gevolg? Dan kun je het beste een advocaat inschakelen om alsnog de betaling te verkrijgen. De kosten hiervan kun je in veel gevallen integraal op de bouwheer verhalen.

Het bouwrecht vraagt vaak om de aanpak van een expert. Bij de invordering van onbetaalde facturen is dit niet anders. Advocatenkantoor Pittoors & Hermans heeft een bijzondere specialisatie en een uitgebreide ervaring met het helpen van aannemers om hun onbetaalde facturen te innen.

Via de contactpagina of info@pittoorsenhermans.be kun je vrijblijvend contact opnemen over het invorderen van de betaling van je onbetaalde factuur bij de klant bouwheer.

Wat je beter niet kunt doen wanneer de bouwheer niet wil betalen

Een fout, die veel aannemers maken, is om de geplaatste materialen (deels) terug te nemen wanneer de klant niet wil betalen. Dit is juridisch gezien niet toegestaan, ook niet als de bouwheer nog niets betaald heeft.

Zodra de materialen op de werf zijn geleverd of zijn geplaatst, worden zij van rechtswege eigendom van de bouwheer. Zelfs als er nog geen betaling heeft plaatsgevonden is dit het geval. Neem je deze materialen weer terug, dan ben je technisch gezien schuldig aan diefstal.

Een manier om hieraan te ontsnappen is om in je contracten een clausule van eigendomsvoorbehoud op te nemen. Let wel op, want dit eigendomsvoorbehoud geldt niet voor materialen die reeds verwerkt of geplaatst zijn.

Om jezelf als aannemer zo goed mogelijk in te dekken tegen bouwheren die niet betalen, heb je een solide contract nodig en sluitende algemene voorwaarden. Op die manier sta je altijd sterk in je schoenen bij het afsluiten van nieuwe contracten.

Advocatenkantoor Pittoors & Hermans is de ideale juridische partner om jou als aannemer vol vertrouwen te laten ondernemen en je kordaat en efficiënt bij te staan wanneer er juridische problemen opduiken.